AGRIA - úspešná história od roku 1947 !
Kým vyšiel z výrobného závodu v Möckmühle miliónty malotraktor, muselo byť v prvom rade vyrobených niekoľko poľnohospodárskych strojov značky Agria. Dejiny tohto vzniku sú, tak ako to bolo v povojnových rokoch, poznačené núdzou a pionierskym nadšením. Výrazným spôsobom sa na nich odrážala hospodárska situácia v povojnovom Baden-Württembergu.
Továrnikovi a zakladateľovi vtedajšej Strojárne Möckmühl, pánovi Erwinovi Mächtelovi, sa spolu s jeho partnerom a technickým vedúcim pánom Diplom. Ing. Otto Göhlerom podarilo zachrániť pred demontážou časť výrobných zariadení a surovín z jeho továrne na ozubené kolesá v Karlsruhe a previesť tieto prostriedky do miesta Ruschen v susedstve Möckmühlu.
Začiatky podnikania
K dispozícii toho bolo v začiatkoch málo, ale to málo bolo o to cennejšie, niekoľko dobrých kvalifikovaných pracovníkov, vybrané stroje zo skoršej továrne na ozubené kolesá a získaný pozemok s ovocnými stromčekmi. Čoskoro tu vznikli dve budovy, v ktorých sa pracovníci aj z iných profesií učili zo zvyšných materiálov vyrábať prvé výrobky. Prvými produktmi neboli ani diely pre lietadlá, ktoré si vo vojnových podmienkach do roku 1945 vyžadovali tvorivosť pána Mächtela a pána Göhlera, ani diely motorov, ale detské autíčka a fajky zo zvyšnej fenolovej živice, ručné vŕtačky, zariadenia na uzatvárenie. Týmto spôsobom našiel civilné využitie aj hliník z ešte zvyšných leteckých vrtulí a materiál z klzných ložísk.
Vznik prvého motorového kypriča
História Agrie na základe potreby a požiadaviek trhu (najmä zo strany vinárov zo susedstva) sa páni Mächtel a Göhler pre projekt zameraný na výrobok, ktorý mal nakoniec vytiahnuť meno Möckmühl na svetlo sveta a ktorý sa mal na mnohých miestach stať synonymom pre danú skupinu produktov bol motorový kyprič Agria!
V rokoch 1946-1947 sa pri ťažkom zháňaní materiálu a po napínavých pokusoch najskôr s prototypmi bez pohonu kolies, nakoniec podarilo vyrobiť prvý stroj s poháňanými kolesami. To bol začiatok špecializácie na výrobu motorových zariadení a úžitkových vozidiel pre poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo.
Víťazná cesta začína
Prvé motorové kypriče agria boli na svete, ale ako sa malo pokračovať bez peňazí a bez materiálu? Čas ale pracoval pre firmu agria a v roku 1948 prišla menová reforma a Marshallov plán založil v zásade iné podmienky pre hospodársky rozvoj. Všetko teraz išlo veľmi rýchlejšie a ak sa v roku 1948 v Möckmühle potešili so stým strojom, tak na výstave DLG v roku 1958 mohol minister a neskorší spolkový prezident Dr. Lübke Erwinovi Mächtelovi zablahoželať k stotisicemu stroju a dnes môžeme s hrdosťou pozrieť už na miliónty stroj agria.
(zdroj: agria.de)